میزبان پیامک؛ دارنده گواهی تایید فنی نرم ‌افزار

شرکت میزبان پیامک با سابقه 14 سال فعالیت در زمینه ارائه خدمات تخصصی پیام کوتاه افتخار دارد، یکی از دارندگان گواهی تایید فنی نرم‌افزار است. ما این گواهی را در سال 1394 برای سامانه پیامکی خود دریافت کردیم که تاییدی بر کارایی این سیستم و کیفیت آن است.

مشتریان ارجمند میزبان پیامک به کمک این سامانه می‌توانند پیامک انبوه خود را از خطوط ثابت و یا دیگر سرشماره ها با تفکیک جنسیت و رده سنی یا محدوده جغرافیایی و یا از طریق دکل‌های ایرانسل و یا همراه اول  ارسال کنند. با میزبان پیامک، بهره‌مندی از خدمات نوین پیامکی را تجربه کنید.

گواهی تایید فنی نرم افزار چیست؟

گواهی تایید فنی نرم افزار سندی رسمی است که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران صادر می‌شود و هدف آن حمایت از حقوق قانونی پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای است. این گواهی یا تاییدیه، در حقیقت مرحله اول از مراحل دریافت سندی دیگر است به نام گواهینامه ثبت نرم‌افزار. طبق قانون قبل از صدور سند ثبت، توسط وزارت ارشاد، باید یک گواهی فنی توسط وزارت ارتباطات صادر شود. این گواهی در حال حاضر توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران صادر می‌شود.

مراحل دریافت گواهی تایید فنی نرم افزار

براساس ماده نهم از قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای که در سال ۱۳۷۹ به تصویب رسیده است، هرگونه دعاوی نقض حقوق مادی و معنوی، تنها در صورتی در مراجع قضای قابل رسیدگی است که تاییدیه فنی دریافت شده باشد. روال دریافت این تاییدیه شامل ۹ مرحله است که عبارتند از:

گواهی تایید فنی نرم افزار چیست؟
گام اول

متقاضی دریافت تاییدیه فنی نرم‌افزار ابتدا باید در سامانه تایید فنی ثبت نرم‌افزار، فرم‌های اطلاعات صدور گواهی را پر کند که شامل این اطلاعات هستند: مشخصات مالک نرم‌افزار، مشخصات پدیدآورنده نرم‌افزار، مشخصات نرم‌افزاری، مشخصات عمومی نرم‌افزار، محل تولید نرم‌افزار، کاربرد نرم‌افزار، گروه نرم‌افزار، مشخصات تولید و توسعه نرم‌افزار و محیط اجرایی نرم‌افزار.

گام دوم

دبیرخانه سازمان فناوری اطلاعات فرم‌ها را بررسی می‌کند و در صورت ابهام یا اشکال، تعامل لازم با مالک محصول و پدیدآورنده انجام می‌شود. تایید فرم‌ها نهایتا ظرف یک هفته کاری انجام می‌شود.

گام سوم

بارگذاری اسکن مدارک نرم‌افزار، اقرارنامه و تعهدات محضری و فیش بانکی در سامانه ثبت نرم‌افزار.

گام چهارم

دبیرخانه رونوشت الکتریکی (اسکن) مدارک را از نظر خوانایی، محتوا و مباحث حقوقی بررسی می‌کند و در صورت وجود موارد ابهام یا اشکال، تعامل لازم انجام می‌شود.

گام پنجم

در این مرحله فرد متقاضی باید مدارک مورد نیاز برای صدور تاییدیه فنی را مطابق با سند راهنمای ارائه شده، تهیه، دسته‌بندی و به نامه “درخواست صدور تاییدیه فنی ثبت نرم‌افزار” ضمیمه کند. سپس این مدارک را به دبیرخانه تحویل دهد، یا از طریق پست ارسال کند.

گام ششم

مدارک ارسال شده توسط دبیرخانه سازمان بررسی می‌شود.

گام هفتم

متن “آگهی تقاضای تایید فنی ثبت نرم‌افزار” با ارائه مهلت دو هفته‌ای برای اطلاع‌رسانی به عموم در سایت سازمان منتشر می‌شود. بعد از سپری شدن این مهلت، و عدم دریافت شکایت یا ادعای نقض حقوق، دبیرخانه، مراحل صدور تاییدیه را ادامه می‌دهد.

گام هشتم

در این مرحله، یک نامه استعلام به همراه یک نسخه از سی‌دی نرم‌افزار و قفل سخت‌افزاری، به وزارت ارسال می‌شود. این کار با هدف عدم مغایرت محتوای نرم‌افزار با اخلاق اسلامی، عفت عمومی و سلامت شخصیت کودکان و نوجوانان انجام می‌شود. این مرحله بین دو هفته تا سه ماه ممکن است، زمان ببرد.

گام نهم

دبیرخانه سازمان بعد از دریافت تاییدیه محتوایی از وزارت، سی‌دی نرم‌افزار را به کمیته تایید فنی ارسال می‌کند. مراحل تایید فنی ظرف سه ماه انجام می‌شود.

تفاوت تاییدیه فنی نرم‌ افزار با گواهینامه ثبت نرم‌افزار

تفاوت اساسی بین گواهی تایید فنی نرم افزار و گواهینامه ثبت نرم‌افزار در دو نکته اساسی نهفته است؛ نکته اول، مرجع صدور است. مرجع صدور تاییدیه فنی، تا سال ۱۳۹۵ شورای عالی انفورماتیک بوده است. این شورا یکی از زیرمجموعه‌های سازمان برنامه و بودجه بود که در فروردین سال ۱۳۹۵ منحل شد. تمامی وظایف این نهاد به شورای عالی فضای مجازی سپرده شد، اما در مورد صدور تاییدیه فنی، این وظیفه به سازمان فناوری اطلاعات ایران سپرده شد.

سازمان فناوری اطلاعات ایران زیرمجموعه‌ای از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. این سازمان علاوه بر توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات، برای توسعه خدمات کسب‌وکارهای نوپا در زمینه فناوری اطلاعات و ساخت نرم‌افزارها به آن‌ها کمک می‌کند. در مقابل، مرجع صدور گواهینامه ثبت نرم‌افزار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

دومین تفاوت این دو سند در این است که تاییدیه فنی فقط به موارد فنی نرم‌افزار مانند: ساختار نرم‌افزار، برنامه‌نویسی و استانداردهای تولید نرم‌افزار می‌پردازد؛ اما وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای صدور گواهینامه ثبت، نرم‌افزارها را از نظر محتوایی بررسی می‌کند و در صورت عدم مغایرت با اصول محتوایی این وزارت‌خانه، گواهی ثبت نرم‌افزار صادر می‌شود.

ثبت نرم‌افزار به عنوان یک اختراع!

شما در صورتی می‌توانید نرم‌‌افزار خود را به‌عنوان یک اختراع ثبت کنید که مشابه نمونه‌های پیشین نباشد، گامی جدید در حوزه نرم‌افزار باشد یا کاربرد صنعتی ویژه‌ای داشته باشد. در مواردی که مالک یا پدیدآورنده نرم‌افزار مدعی اختراع در حوزه نرم‌افزار باشد، بررسی فنی توسط سه کارشناس ارشد نرم‌افزار، یک کارشناس حقوقی و نماینده‌ای از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می‌شود. این افراد اعضای کمیته‌ای به نام کمیته حق اختراع هستند.