میزبان پیامک؛ عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی
میزبان پیامک یکی از شرکتهای فعال در زمینه ارائه خدمات ارسال انبوه پیامک در کشور است. این شرکت بیش از 14 سال سابقه فعالیت دارد و از اعضای اتحادیه کسب و کارهای مجازی بهشمار میآید. بنابراین شرکت میزبان پیامک، هم دارنده پروانه کسب از این اتحادیه و هم دارنده نماد اعتماد الکترونیکی است.
بعضی از خدمات شرکت میزبان پیامک برای مشتریان خود عبارتند از: پشتیبانی سامانه پیام کوتاه، امکان تبلیغات و اطلاعرسانی از طریق ارسال پیامک انبوه، ارسال کد فعالسازی، امکان دسترسی به بانک شماره تلفنهای موبایل بهصورت طبقهبندی شده، ارسال پیامک زماندار، وبسرویس و افزونه و پاسخگویی خودکار.
کسب و کار مجازی چیست؟
پیشرفت فناوریهای رایانهای، تلفن همراه و اینترنت، مدلهای جدیدی از کسبوکار راهاندازی شدند. این کسبوکارها یا مانند فروشگاههای آنلاین، بهطور کامل، محصولات و خدمات خود را بهطور اینترنتی ارائه میدهند و یا از روشهای بازاریابی اینترنتی برای افزایش ارتباط با مشتریان خود و جذب مشتریان جدید بهعنوان روشی مکمل استفاده میکنند. کسبوکارهای مجازی در ایران برای بهرهمندی حقوق قانونی نیازمند دریافت پروانه کسب از اتحادیه کسب و کارهای مجازی هستند.
چگونه نهادی است؟
اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی یک شخصیت حقوقی است که کار خود را از سال 1396 آغاز کرده است. ساختمان این اتحادیه در کوی نصر شهر تهران قرار دارد. تسهیل در فعالیت کسبوکارهای اینترنتی و اعطای مجوز یا پروانه کسب به این کسبوکارها دو هدف اساسی از تشکیل این اتحادیه بوده است. بعضی از کسبوکارهای مجازی که میتوانند با ارائه درخواست مجوز و دریافت آن، فعالیت قانونی داشته باشند و از حقوق قانونی خود برخوردار شوند عبارتند از:
- شرکتهای ارائه دهنده خدمات پیام کوتاه
- فروشگاههای آنلاین کیف و کفش
- فروشگاههای آنلاین لوازم یدکی
- تاکسیسرویسهای آنلاین
- سوپرمارکتهای آنلاین
- کتابفروشیهای اینترنتی
- فروشگاههای آنلاین قطعات الکترونیکی و لوازم الکتریکی
- فروشگاههای اینترنتی تلفن همراه و لوازم جانبی
- وبسایت کسبوکارهای خدماتی
- وبسایت نمایشگاههای اینترنتی خودرو
- شرکتهای ارائه دهنده خدمات ترجمه
- شرکتهای ارائه دهنده خدمات آنلاین آموزشی
- وبسایتهای مشاوره املاک و مستغلات
- آژانسهای خدمات مسافرتی و گردشگری
- وبسایت اقامتگاههای بومگردی
- وبسایتهای ارائه دهنده فیلمهای سینمایی و ویدئوهای آموزشی
- شرکتهای ارائه دهنده خدمات بازاریابی و تبلیغات اینترنتی
- حراجیهای آنلاین
- شرکتهای ارائه دهنده خدمات ارتباطی
- فروشگاههای اینترنتی مبلمان و دکوراسیون داخلی
سامانه پیامکی؛ ابزار توسعه کسبوکارهای مجازی
وقتی از یک خط تلفن همراه، اقدام به ارسال پیامک به یک خط دیگر میکنیم، برای انجام این کار، نیازی به اتصال به اینترنت و حضور در فضای مجازی نداریم؛ اما برای ارسال پیامک انبوه، تنها با حضور در بستر وب و استفاده از ابزارها و امکانات اینترنتی ممکن است. سامانههای پیامکی، ابزارهایی هستند که این کار را ممکن میسازند. بههمین دلیل، سامانههای پیامکی و شرکتهای ارائه دهنده خدمات این سامانهها جزو کسبوکارهای مجازی بهشمار میآیند.
شرکتهای ارائه دهنده خدمات ارتباطی پیامکی، مانند: شرکت میزبان پیامک، یکی از گروههای کاری هستند که برای فعالیت قانونی و ارائه خدمات به مشتریان باید از اتحادیه کسب و کارهای مجازی پروانه کسب بگیرند. ویژگی جالب توجه این گروه از کسبوکار این است که اگرچه خود، یکی از گروههای کسبوکار مجازی هستند، اما میتوانند به تمامی کسبوکارهای مجازی، برای رشد و توسعه آنها، خدمات ارائه کنند.
شرایط عضویت در اتحادیه کسب و کارهای مجازی
براساس آییننامه اجرایی اتحادیه کسب و کارهای مجازی ، افراد متقاضی پروانه کسب باید مراحل صدور این مجوز را پشت سر بگذارند. بنابراین آییننامه، مراحل صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکهای به این شرح است:
- راهاندازی کسبوکار اینترنتی مطابق چکلیستهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
- ثبت تقضای مجوز توسط متقاضی در سامانه اینماد
- بارگذاری مدارک مندرج در ماده چهارم آییننامه اجرایی توسط متقاضی در سامانه اصناف، نهایتا تا سه ماه بعد از پذیرفته شدن تقاضا
- تکمیل پرونده براساس ماده چهارم آییننامه
- صدور و تسلیم پروانه کسب به متقاضی مجوز، نهایتا ظرف 15 روز و ارسال مشخصات این مجوز به سامانه اینماد
- اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، همزمان با صدور پروانه کسب
مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه کسب از اتحادیه کسب و کارهای مجازی نیز شامل دو گروه مدارک عمومی و اختصاصی است. تنها مدرک اختصاصی در این زمینه عبارت است از: پروانه تخصصی و فني يا ديپلم فني يا مدارك تحصيلي دانشگاهی مرتبط، يا معرفی يك نفر واجد این شرایط؛ براي صنوف مشمول تبصره ماده 13 قانون نظام صنفی. مدارک عمومی نیز عبارتند از:
- ارائه نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی
- گواهی اداره امور مالیاتی ذیربط مبنیبر پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده
- گواهی گذراندن دورهای آموزشی احکام تجارت و کسبوکار
- تصویر کارت ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی یا گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی
- تصویر گواهی اشتغال به تحصیل یا کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا معافیت پزشکی برای آقایان با سن کمتر از 50 سال
- مصوبه هيات مديره براي صدور پروانه كسب به نام مدیر عامل یا یکی از صاحبان امضا و آخرین آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت؛ برای اشخاص حقوقی
سامانه پیامکی؛ ابزار توسعه کسبوکارهای مجازی
وقتی از یک خط تلفن همراه، اقدام به ارسال پیامک به یک خط دیگر میکنیم، برای انجام این کار، نیازی به اتصال به اینترنت و حضور در فضای مجازی نداریم؛ اما برای ارسال پیامک انبوه، تنها با حضور در بستر وب و استفاده از ابزارها و امکانات اینترنتی ممکن است. سامانههای پیامکی، ابزارهایی هستند که این کار را ممکن میسازند. بههمین دلیل، سامانههای پیامکی و شرکتهای ارائه دهنده خدمات این سامانهها جزو کسبوکارهای مجازی بهشمار میآیند.
شرکتهای ارائه دهنده خدمات ارتباطی پیامکی، مانند: شرکت میزبان پیامک، یکی از گروههای کاری هستند که برای فعالیت قانونی و ارائه خدمات به مشتریان باید از اتحادیه کسب و کارهای مجازی پروانه کسب بگیرند. ویژگی جالب توجه این گروه از کسبوکار این است که اگرچه خود، یکی از گروههای کسبوکار مجازی هستند، اما میتوانند به تمامی کسبوکارهای مجازی، برای رشد و توسعه آنها، خدمات ارائه کنند.
سامانه پیامکی؛ مکمل روشهای بازاریابی اینترنتی
تمامی کسبوکارهای مجازی برای فعالیت اینترنتی، نیازمند تبلیغات و معرفی برند، محصولات و خدمات خود در فضای مجازی هستند. این کسبوکارها تبلیغات خود با استفاده از انواع روشهای بازاریابی اینترنتی انجام میدهند. بعضی از این روشها عبارتند از: بازاریابی ایمیلی، بهینهسازی وبسایت، نشر انواع محتوای متنی، تصویری، ویدئویی و صوتی در سایت و وبلاگ، تبلیغات در گوگل و تبلیغات در شبکههای اجتماعی. اما این کسبوکارها میتوانند از خدمات ارسال پیامک نیز بهعنوان روشی مکمل استفاده کنند.
واقعیت این است که تعداد کسانی که تلفن همراه دارند، همواره بیشتر از تعداد کسانی است که بهطور مداوم به خطوط اینترنت متصل هستند. بنابراین در روش ارسال پیامک، همواره افراد بیشتری را میتوانید جزو جامعه هدف تبلیغات خود قرار دهید. بسیاری از تبلیغات اینترنتی اصلا خوانده نمیشوند، اما 95 درصد از افرادی که پیامک دریافت میکنند، آن را میخوانند. همچنین شما میتوانید پیامک تبلیغاتی خود را از هرجا، برای مخاطبانی در یک محدوده جغرافیایی یا محدوده سنی ارسال کنید.