میزبان پیامک؛ دارنده گواهینامه ثبت نرم افزار

شرکت میزبان پیامک یکی از فعال‌ترین و باسابقه‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارتباط پیامکی در کشور است. این شرکت طی پانزده سال اخیر توانسته است، خدماتی چون: ارسال پیامک انبوه، ارائه پنل پیامک، ارسال پیامک انتخاباتی، ارسال پیامک برای توسعه کسب‌وکار و ارسال پیامک بر اساس محدوده جغرافیایی یا محدوده سنی را به مشتریان خود ارائه دهد.

این شرکت همچنین افتخار دارد برای اطمینان از کیفیت سامانه پیامکی خود و امکانات و خدمات آن برای مشتریان، توانسته است هر دو گواهی تایید فنی نرم‌افزار و گواهینامه ثبت نرم‌افزار را از سازمان‌های متولی دریافت کند. با میزبان پیامک، در هر زمان و هرجا به تمامی دارندگان تلفن‌های همراه، دسترسی دارید و می‌توانید برای کسب‌وکار و اهداف تبلیغاتی خود، بازاریابی کنید.

استفاده از نرم‌افزارها بهترین راه توسعه کسب‌وکار

امروزه پیشرفت اقتصادی و توسعه کسب‌وکارها بدون استفاده از امکانات نرم‌افزاری قابل تصور نیست. نرم‌افزارها نه تنها راه ورود ما به دنیای اینترنت و بازاریابی آنلاین هستند؛ بلکه می‌توانیم برای کسب‌وکار خود نرم‌افزارهای اختصاصی سفارش بدهیم. این نرم‌افزارها توسط شرکت‌های فناوری اطلاعات و سازندگان اپلیکیشن تلفن همراه و رایانه تولید می‌شوند؛ اما استفاده از حق نشر، اجرا و حقوق قانونی دیگر در این زمینه نیازمند اخذ گواهینامه ثبت نرم افزار است.

گواهینامه ثبت نرم افزار چیست؟

کشور ایران هنوز عضو هیچ‌یک از معاهدات بین‌المللی در زمینه پاسداری از حقوق مولفان نیست. در نتیجه مولفان و پدیدآورندگان آثار هنری و ادبی نیازمند تشریفات ثبتی برای برخورداری از حقوق خود نیستند؛ یعنی اگر اثری برای نخستین‌بار در ایران منتشر شده باشد و نمونه دیگری برای آن وجود نداشته باشد، در برابر دعاوی حقوقی قابل دفاع است. این مساله یک استثنا دارد و آن هم نرم‌افزارها هستند.

براساس قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای و آیین‌نامه اجرایی آن، حقوق مادی و معنوی نرم‌افزار تنها در صورتی برای پدیدآورنده محفوظ است، که تاییدیه فنی نرم‌افزار دریافت و گواهینامه ثبت نرم افزار صادر شده باشد.

چه نهادی متولی صدور این گواهینامه است؟

برای دریافت گواهینامه ثبت نرم افزار ، شما ابتدا باید برای دریافت گواهی تایید فنی نرم‌افزار اقدام کنید. مرجع صدور گواهی تایید فنی، سازمان فناوری اطلاعات است. این سازمان برای تایید نرم‌افزار، تنها به مسایل فنی مانند: کیفیت ساخت و توسعه، سیستم عامل اجرا کننده نرم‌افزار و رعایت استانداردهای لازم در این زمینه می‌پردازد.

همزمان با دریافت این تاییدیه، مراحل بررسی نرم‌افزار و صدور گواهینامه ثبت نرم‌ افزار آغاز می‌شود. متولی صدور این گواهینامه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این وزارت برای صدور این سند، نرم‌افزارها را از نظر محتوایی بررسی خواهد کرد. در صورت عدم مغایرت محتوای نرم‌افزار با اخلاق اسلامی، عفت عمومی و سلامت شخصیت کودکان و نوجوانان، گواهینامه مورد نظر صادر می‌شود.

مراحل ثبت نرم‌افزار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در طول فرآیند دریافت گواهی تایید فنی نرم‌افزار، بنابر استعلامی که از سوی سازمان فناوری اطلاعات انجام می‌شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراحل بررسی سلامت محتوایی نرم‌افزار را آغاز می‌کند. این مراحل براساس تکالیف مقرر قانونی توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال پیگیری و انجام می‌شود. این روند، شامل دو مرحله است:

  • بررسی سلامت محتوایی
  • بررسی حقوق معنوی و کپی‌رایت

در مرحله اول محتوای نرم‌افزار بررسی می‌شود تا با موازین اخلاقی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی مغایرت نداشته باشد. این بررسی توسط کارشناسان کارگروه‌های تخصصی انجام می‌شود. در مرحله دوم، کارشناسان براساس راهکارهای قانونی بررسی می‌کنند که این نرم‌افزار، پیشتر با این ویژگی‌ها به ثبت نرسیده باشد.

بعد از صدور گواهی تایید فنی نرم‌افزار توسط سازمان فناوری اطلاعات، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است طی دو هفته سند ثبت نرم‌افزار را صادر کند. بعد از ثبت، حقوق مادی نرم‌افزار به مالک یا پدیدآورنده نرم‌افزار منتقل می‌شود.

اگر فرد متقاضی گواهینامه ثبت نرم‌افزار نسبت به تصمیم سازمان فناوری اطلاعات یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتراضی داشته باشد، براساس ماده ۳۱ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای، می‌تواند تقاضای تجدید نظر و رسیدگی مجدد کند.

مزایای دریافت گواهینامه ثبت نرم‌ افزار

امروزه نرم‌افزارها در تمامی حیطه‌های زندگی ما کاربرد و حضور دارند. ما از نرم‌افزارها برای اهدافی مانند: توسعه کسب‌وکار، مراقبت‌های پزشکی و سلامتی، بازی‌های رایانه‌ای و تلفن همراه، پخش فایل‌های صوتی و ویدئویی، تبلیغات و بازاریابی و بهره‌مندی از فناوری خانه‌های هوشمند استفاده می‌کنیم. اما پدیآورندگان و مالکان نرم‌افزارهای رایانه‌ای و تلفن همراه تنها در صورتی از حقوق مادی و معنوی نرم‌افزار برخوردار می‌شوند که نرم‌افزار خود را به ثبت رسانده باشند. برخی از مزایای ثبت نرم‌افزار عبارتند از:

  • امکان فروش نرم‌افزار
  • امکان واگذاری حقوق مادی نرم‌افزار
  • امکان انتشار نرم‌افزار
  • امکان دفاع در مجامع قضایی در برابر دعاوی حقوقی
  • معرفی نرم‌افزار به عنوان نرم‌افزاری معتبر و یکتا (یونیک)
  • کسب اعتبار برای برندی که از نرم‌افزار برای توسعه کسب‌وکار خود استفاده می‌کند
  • اطمینان از کیفیت نرم‌افزار

ثبت نرم‌افزار به‌عنوان اختراع

هر نرم‌افزاری را نمی‌توان به‌عنوان اختراع به ثبت رساند؛ حتی اگر هیچگونه مشابهی نداشته باشد. اما در هر صورت امکان ثبت ملی و بین‌المللی نرم‌افزارها نیز وجود دارد. برای ثبت ملی نرم‌افزار به‌عنوان یک اختراع، در مراحل دریافت دو گواهی تایید فنی و ثبت نرم‌افزار می‌توانید درخواست ثبت نرم‌افزار به‌عنوان اختراع را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کنید. مدارک مورد نیاز برای این درخواست عبارتند از:

  • مدارکی که نشانگر مالکیت نرم‌افزار باشد
  • چهار نسخه از اصل نرم‌افزار در قالب چهار لوح فشرده جداگانه
  • گواهی تایید فنی نرم‌افزار
  • اصل فیش واریز به مبلغ یک میلیون ریال به حساب ۵۱۱۰۳۱ خزانه
  • یک نسخه از اجزای محتوای اثر بر روی یک لوح فشرده مجزا
  • تصویر اظهارنامه ثبت شرکت یا موسسه؛ برای متقاضی حقوقی
  • تصویر کارت ملی؛ برای متقاضی حقیقی