سامانه پیام کوتاه میزبان پیامک دارای مجوز نظام صنفی رایانه ای است
مجموعه میزبان پایتخت ایرانیان با همکاری گروه مجربی که در اختیار دارد با هدف ارائه خدمات تخصصی پیام کوتاه و امکانات جانبی آن فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز نمود. این شرکت به عنوان اولین شرکت خصوصی و طلایه دار شرکتهای اطلاع رسان در زمینه IT است که با مجوز رسمی نظام صنفی رایانهای نقش مهمی در فرهنگ فنآوری اطلاعات ایفا نموده است.
نظام صنفی رایانه ای و شرایط اخذ مجوز آن
سازمان نظام صنفی رایانه ای جمهوری اسلامی ایران فعالیت خودش را از ۱۳۸۴ بر پایه قانون حمایت از تولیدکنندگان نرم افزار و آیین نامه مصوب شده هیئت وزیران آغاز کرد. این سازمان به عنوان وسیعترین سازمان مردمی در حوزه IT با تلاشهای بیوقفه فعالانِ حوزه ICT و همچنین با هدف تنظیم مناسبات بخش خصوصی و دولتی، قبل از آن به صورت انجمن شرکتهای انفورماتیک از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرده بود که در نتیجه در سال ۱۳۸۴ با مصوبه مجلس تحت نام سازمان نظام صنفی رایانهای کار خودش را آغاز کرد. در این پست قصد داریم در مورد اهمیت و چگونگی اخذ مجوز نظام صنفی رایانهای برای شرکتهای فعال در زمینه فناوری اطلاعات صحبت کنیم.
اعضای نظام صنفی رایانه ای چه افرادی هستند؟
فعالیت نظام صنفی رایانه ای با برگزار کردن مجمع و انتخاب هیئت مدیرهای متشکل از ۶ تا ۲۵ نفر (با توجه به ظرفیت استان) آغاز میشود. با شکل گرفتن سازمان نظام صنفی رایانهای در استانهای کشور و برگزاری انتخابات شورای مرکزی، رئیس این سازمان توسط خودِ رئیس جمهور انتخاب میشود.
هدف فعالیت نظام صنفی رایانه ای چیست و آیا اخذ مجوز آن الزامی است؟
نظام صنفی رایانهای با دادن مجوز به شرکتهای خصوصی و دولتی اهداف بسیار شفافی را دنبال میکند:
- این سازمان در جایگاه مدیریت کننده بین بخش خصوصی و دولتی است
- در بخش فناری اطلاعات (IT) نقش مدافعِ حقوق حرفهای اشخاص و شرکتها را دارد
- این سازمان بازخورد لازم برای تصحیح مسیر به سطوح سیاست گذار و برنامهریز را انتقال میدهد
لازم به ذکر است که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در ۲۵ استان کشور فعالیت شبانه روزی دارد و بیش از ۱۰۰۰۰ شرکت و فروشگاه دارای مجوز نظام صنفی رایانه ای هستند. در این میان شرکت میزبان پایتخت با هدف گسترش فعالیتهای زیر ساختی توانسته است این مجوز را اخذ کند.
شرایط عضویت و اخذ مجوز نظام صنفی رایانه ای چیست؟
شرایط عضویت شرکتهای رایانهای و اخذ مجوز از نظام صنفی رایانه ای کشور به قرار ذیل است:
- تمامی شرکتها و کسب و کارهایی که در انجام فعالیتهایی که شامل مشاوره، نظارت، نصب و راه اندازی، طراحی، تولید و غیره حضور دارند، میبایست بعد از ثبت شرکت – بر اساس قانون تجارت – پیش از شروع فعالیت خود به نظام صنفی رایانهای استان خود مراجعه کنند و مجوز مربوطه را اخذ کنند.
- موضوع کار و فعالیت هر شرکت رایانهای – به استناد بر اساسنامه شرکت – میبایست فقط یکی از فعالیتهای رایانهای را در برگیرد.
- مدیرعامل شرکت باید حداقل مدرک کارشناسی (لیسانس) داشته باشد.
- ثبت شرکت در استان مربوطه الزامی است و باید از قبل برای ثبت آن اقدام کرده باشند.
- شرکتهایی که متقاضی اخذ مجوز نظام صنفی رایانه ای کشور هستند میبایست از طریق زیرپورتالهای استانی، به صورت آنلاین ثبت نام کنند.
- نظام صنفی رایانه ای هر استان تقاضاهای دریافتی را در مدت دو هفته بررسی خواهد کرد و در صورت تایید عضویتِ آنها برای شرکتهای تازه تاسیس شده، مجوز فعالیت یک ساله (موقت) صادر خواهد کرد.
- به طور کلی مدت زمان اعتبار مجوز یک سال است.
- شرکتهای رایانهای موظفند به طور سالیانه اطلاعات زیر را برای سازمان صنفی رایانهای استان ارسال کنند:
- فرم تکمیل شده خوداظهاری مربوط به فعالیتهای شرکت
- تغییرات اساسنامهای
- اظهارنامه مالیاتی سالیانه
- شرکتهایی که عضو نظام صنفی رایانه ای میشوند، باید حق عضویت خود را پرداخت کنند:
- اشخاص حقوقی و شرکتها: ۹،۰۰۰،۰۰۰ ریال
- فروشگاهها و دارندگان جواز کسب: رایگان
- اعضای حقیق: ۷۵۰،۰۰۰ ریال
- اشخاص حقوقی (شرکتها) به ازای داشتن هر حق رأی؛
- یک تا دو برگ رأی: ۹،۰۰۰،۰۰۰ریال
- سه تا چهار برگ رأی: ۱۸،۰۰۰،۰۰۰ریال
- پنج تا شش برگ رأی: ۲۷،۰۰۰،۰۰۰ریال
- هفت تا هشت برگ رأی: ۳۶،۰۰۰،۰۰۰ریال
- نه تا ده برگ رأی: ۴۵،۰۰۰،۰۰۰ریال
مدارک لازم برای ثبت نام الکترونیکی
همانطور که گفته شد، شرکتهایی که متقاضی اخذ مجوز نظام صنفی رایانهای کشور هستند میبایست از طریق زیرپورتالهای استانی، به صورت آنلاین ثبت نام کنند. برای ثبت نام آنلاین ارائه مدارک زیر الزامی است:
- کپی شناسنامه مدیرعامل
- کپی اساسنامه
- کپی از لیست بیمه
- کپی مدرک تحصیلی مدیرعامل
- کپی از آخرین اظهارنامه مالیاتی
- ارائه روزنامه رسمی آگهی تغییرات
- ارائه روزنامه رسمی آگهی تاسیس
اخذ مجوز نظام صنفی رایانه ای چه فوایدی خواهد داشت؟
در این قسمت میخواهیم از برخی مزایا و فواید عضویت داشتن و اخذ مجوز نظام صنفی رایانه ای را برای شما بازگو کنیم:
- سهیم شدن در تصمیمگیریهای کلان و جهت دهی به ساختار صنف فناوری اطالاعت (IT)
- امکان شرکت کردن در دورههای آموزشی، نمایشگاهها، سمینارها و همایشها
- داشتن حمایت سازمان در محافل مختلف مانند دارایی، بیمه، استانداری و هر سازمان مربوطه دیگر
- امکان استفاده از لوگوی سازمان در وبسایت شرکت
- امکان ارائه بیمه تکمیلی برای اعضا و خانوادههای آنها
- امکان استفاده از مٌهر مشاوران در قراردادها
- امکان ارائه فعالیت برای مشاوران و تخصیص کارت عضویت برای اعضای حقیقی
- امکان قرار گرفتن در بانک اطلاعات سازمان و وبسایت سازمان جهت اطلاع کاربران وب
- دریافت معرفینامه جهت تبدیل تعرفه کنتور برق از تجاری به صنعتی
- امکان درج نام در خبرنامه سازمان
- امکان آشنایی با همکاران هم صنف و ایجاد فرصتها و همکاریهای جدید تجاری
- حق رأی در مجامع عمومی سازمان