اخذ نماد اعتماد الکترونیکی چه اهمیتی دارد؟

کسب و کارهای آنلاینی که بتوانند به صورت سالیانه ای‌نماد خود را تمدید کنند یعنی در ارائه خدمات خود هیچ کوتاهی نکرده‌اند و تمام مشتریان از آنها راضی هستند. همانطور که گفتیم سامانه پیام کوتاه میزبان پیامک توانسته است نماد اعتماد الکترونیکی خود را اخذ کند که این موضوع باعث افتخار ما است. اما اهیمت داشتن این نماد الکترونیکی را می‌توان در چند سطر توضیح داد:

  • همانطور که از نام آن مشخص است، این نماد نشان‌دهنده اعتبار فروشگاه‌های اینترنتی است و داشتن آن به منزله رسمیت داشتن و نظام‌مند بودن سایت کسب و کار آنلاین است. از این جهت کاربران با خیالی آسوده می‌توانند در سایت خرید کنند.
  • با اخذ این نماد کسب و کارها می‌توانند مستقیما یک درگاه بانکی مجزا داشته باشند که این موضوع باعث افزایش امنیت سایت و عدم نیاز به پرداخت کارمزد بابت هر تراکنش از سوی مشتری خواهد شد.
  • همچنین کسب وکارهایی که این نماد را در اختیار داشته باشند می‌توانند به راحتی از سیستم‌های پرداخت درب منزل (COD) استفاده کنند. (امکان استفاده از این پنل و ارسال به صورت پرداخت درب منزل تنها برای فروشگاه‌هایی میسر است که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند).

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

ای‌نماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (E-commerce) صادر می‌شود که به منزله تایید هویت مالک و قابل اعتماد بودن درگاه وب‌سایت است. این نماد سالیانه صادر می‌شود و اخذ آن برای کسب و کارهایی که می‌خواهند محصولات یا خدماتی را به صورت آنلاین ارائه دهند بسیار حائز اهمیت است. اما اخذ ای‌نماد مراحل و ضوابط خاصی دارد که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت. خوشبختانه سامانه پیام کوتاه میزبان پیامک توانسته است این نماد ارزشمند را کسب کند.

مراحل اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

فرآیند اخذ ای‌نماد در چند مرحله انجام می‌شود که عبارتند از ثبت درخواست، بررسی درخواست، ارائه تعهدنامه و اعطای نماد. برای اعطای ای‌نماد به هر وب‌سایتی نزدیک به ۳۸ مورد مختلف که ۷ گروه بررسی می‌شوند. این ۷ گروه شامل مشخصات مالک وب‌سایت، نوع کسب و کار اینترنتی، بررسی قانونی وب‌سایت، شفافیت روند فروش، رسیدگی به شکایات، رعایت حریم خصوصی و امنیت می‌باشند.

اگر کلیه شاخص‌های ذکر شده در وب سایت رعایت شود، به وب سایت نماد اعتماد الکترونیکی با یک ستاره داده می‌شود. نمادهای سه تا ۵ ستاره هم دستورالعمل‌های مجزایی دارند که توسط خودِ مرکز اعطا خواهند شد. با این اوصاف سایت سامانه پیام کوتاه میزبان پیامک توانسته است اعتماد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور را بدست آورد و برای مشتریان خود پلتفرم امنی ایجاد کند.

دارک مورد نیاز مالک کسب و کار برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

همانطور که گفتیم برای اعطای ای‌نمادْ کسب‌وکار اینترنتی از هر جنبه‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت که یکی از آنها مشخصات مالک سایت یا کسب‌وکار است.

  • احراز هویت شخص مالک از طریق دفاتر معتبر ثبت اسناد با ارسال پرونده الکترونیکی تعهدنامه که دارای امضای الکترونیکیِ تایید شده است، انجام می‌گیرد.
  • مالک کسب و کار باید اصل کارت پایان خدمت، کارت معافیت از خدمت سربازی یا گواهی اشتغال به تحصیل را هنگام درخواست اخذ نماد اعتماد الکترونیکی ارائه کند.
  • همچنین یک کد شناسه یکتا به آدرس حقیقی محل کسب و کار ارسال خواهد شد که محل کسب و کار باید به نام صاحب کسب و کار باشد. در صورتی که ساختمان کسب وکار کرایه باشد، مکان هر سه ماه یک بار صحت سنجی خواهد شد.
  • انجام صحت سنجی یا راستی‌آزمایی از طریق تماس تلفنی و درخواست کد شناسه یکتا از متقاضی، انجام می‌گیرد. در صورتی که شماره تماس ثبت شده، شماره تلفن ثابت باشد صحت سنجی تنها هنگام اعطای نماد انجام می‌گیرد و در صورتی که شماره تماسْ تلفن همراه باشد صحت سنجی هر شش ماه در صورت دائمی بودن و هر سه ماه یکبار در صورت اعتباری بودن صورت می‌گیرد.
  • صلاحیت مالک کسب و کار یا وب‌سایت از طریق اداره اماکن عمومی ناجا استعلام می‌گردد و در صورت عدم تایید این سازمان، فرآیند اعطای نماد اعتماد الکترونیکی متوقف خواهد شد. اما مالک می‌تواند برای اعتراض و پیگیری‌های بیشتر از اداره مذکور اقدام کند.

برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی ، کسب و کار چه ویژگی‌هایی را باید داشته باشد

اولین ویژگی که برای اعطای ای‌نماد برای سازمان بسیار حائز اهمیت است این است که دامنه وب‌سایت باید با نام مالک کسب و کار یا یکی از اعضای هیئت مدیره یکسان باشد. همچنین شماره تلفن کسب و کار باید در بخش تماس با ما وب سایت قرار گیرد. همچنین باید در بخش تماس با ما امکان ارسال پیام و درج آن وجود داشته باشد.

پست الکترونیکی که در صفحه تماس با ما قرار دارد باید متعلق به مالک دامنه وب‌سایت باشد و استفاده از سرویس‌های عمومی مانند Gmail یا Yahoo! ممنوع است. در صفحه نخست وب‌سایت باید لینک‌هایی تحت عناوینی مانند قوانین و مقرراتِ کسب و کار جهت اطلاع مخاطبین قرار داشته باشد. همچنین اطلاعات تماس و نحوه ثبت و رسیدگی به شکایات هم در قسمت تماس با ما باید وجود داشته باشد.

شماره حسابی که مشتریان جهت خرید کالا یا خدمات به آن واریز می‌کنند باید به نام مالک کسب وکار باشد. یکی از نکات بسیار حساس در اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای آنلاین، بررسی درگاه پرداخت است، معتبر بودن درگاه‌های پرداخت کسب و کارها با دقت تمام توسط سازمان صحت‌سنجی می‌شود تا برای مشتریان مشکلی پیش نیاید.

نکته پایانی درج کد نماد در صفحه اول وب سایت کسب و کار است که باید به صورت کامل و واضح در صفحه نخست قراربگیرد.

سخن پایانی

امروزه با روی آوردن کسب وکارها به فضای مجازی و فروش محصول یا خدمات به صورت آنلاین، کلاهبرداری‌های سایبری هم به مراطب افزایش یافته است. پیشنهاد می‌کنیم برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به صورت انبوه از سامانه پیام کوتاه میزبان پیامک استفاده کنید که دارای نماد اعتماد الکترونیکی است و در این زمینه تجربه فراوانی دارد.